Algemene voorwaarden Studio Hendricks
E-mail: angelique@studiohendricks.nl
Website: www.studiohendricks.nl
Artikel 1 - Definities
1. Studio Hendricks: Studio Hendricks, gevestigd te Eindhoven, KvK-nummer 90405595.
2. Klant: degene met wie Studio Hendricks een overeenkomst is aangegaan.
3. Partijen: Studio Hendricks en Klant samen.
4. Consument: een Klant die tevens een individu is en die als privépersoon handelt.
Artikel 2 - Toepasselijkheid
1. Deze voorwaarden zijn van toepassing op alle offertes, aanbiedingen, werkzaamheden, bestellingen, overeenkomsten en leveringen van diensten of producten door of namens Studio Hendricks.
2. Studio Hendricks en de Klant kunnen alleen afwijken van deze voorwaarden als dat schriftelijk is afgesproken.
3. Studio Hendricks en de Klant sluiten de toepasselijkheid van de algemene voorwaarden van de Klant of van anderen uitdrukkelijk uit.
Artikel 3 - Prijzen
1. Studio Hendricks hanteert prijzen in euro’s, inclusief btw en exclusief btw (prijzen excl. btw staan duidelijk vermeld).
2. Studio Hendricks mag de prijzen van zijn diensten en producten op zijn website en in andere uitingen altijd wijzigen.
3. Studio Hendricks en de Klant spreken voor een dienstverlening door Studio Hendricks een totaalbedrag als richtprijs af, tenzij schriftelijk anders is afgesproken.
4. Studio Hendricks mag tot 10% van de richtprijs afwijken.
5. Studio Hendricks moet de Klant op tijd laten weten waarom een hogere prijs gerechtvaardigd is, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
6. De Klant mag het deel van de opdracht dat boven de richtprijs (vermeerderd met 10%) uitkomt laten vervallen, wanneer de richtprijs meer dan 10% hoger uit gaat vallen.
7. Studio Hendricks mag de prijzen jaarlijks aanpassen.
8. Studio Hendricks zal prijsaanpassingen meedelen aan de Klant voorafgaand aan de ingang ervan.
9. Een consument mag de overeenkomst met Studio Hendricks ongedaan maken wanneer hij het niet eens is met de prijsverhoging.
Artikel 4 - Betalingen en betalingstermijn
1. De Klant rekent digitale producten direct af.
2. Studio Hendricks mag bij het aangaan van de overeenkomst een aanbetaling tot 50% van het afgesproken bedrag verlangen.
3. De Klant moet een betaling achteraf binnen na levering hebben voldaan.
4. De betalingstermijnen die Studio Hendricks hanteert, zijn fatale betalingstermijnen. Dat betekent dat indien de Klant het afgesproken bedrag niet uiterlijk op de laatste dag van de betalingstermijn heeft betaald, hij automatisch in verzuim en in gebreke is, zonder dat Studio Hendricks aan de Klant een aanmaning hoeft te sturen of in gebreke hoeft te stellen.
5. Studio Hendricks mag een levering afhankelijk stellen van onmiddellijke betaling dan wel een zekerheidstelling eisen voor het totale bedrag van de diensten of producten.
Artikel 5 - Herroepingsrecht
1. Indien de Klant een cоnsument is, kan de digitaal tоt stand gekоmen opdracht gedurende een bedenktijd van 14 dagen na tоt stand kоming van de Opdracht zоnder оpgave van redenen wоrden оntbоnden, tenzij uitvоering van de Opdracht оvereenkоmstig deze Algemene vооrwaarden zal plaatsvinden binnen deze 14 dagen. Indien Studio Hendricks binnen deze 14 dagen is begоnnen met (оvereengekоmen) vооrbereidende werkzaamheden, is de Klant een bedrag verschuldigd dat evenredig is aan het gedeelte van de Opdracht dat dооr Studio Hendricks is nagekоmen.
2. Zоdra in оverleg met Studio Hendricks een datum vооr het uitvоeren van de werkzaamheden is gepland, vervalt het herrоepingsrecht.
3. Als de Klant gebruik maakt van het herrоepingsrecht dient de Klant dit binnen de bedenktermijn dооr middel van een e-mail naar angelique@studiohendricks.nl оf via het cоntactfоrmulier оp de website te melden.
4. Het risicо en de bewijslast vооr de juiste en het tijdig uitoefenen van het herrоepingsrecht ligt bij de Klant.
5. Een consument mag een online aankoop van een digitaal product binnen 14 dagen na aankoop zonder opgave van reden ongedaan maken mits dit product nog niet gedownload is.
6. De bedenktijd van 14 dagen in lid 1, begint:
• zodra de consument een overeenkomst tot levering van een dienst heeft gesloten
• zodra de consument bevestigd heeft dat hij digitale inhoud via internet gaat afnemen
Artikel 6 - Opschortingsrecht
1. Tenzij de Klant een consument is, doet hij hierbij afstand van het recht om de nakoming van enige uit deze overeenkomst voortvloeiende verbintenis op te schorten.
Artikel 7 - Retentierecht
1. Studio Hendricks kan gebruikmaken van zijn retentierecht en in dat geval producten van de Klant bij zich houden, totdat de Klant alle nog openstaande rekeningen van Studio Hendricks heeft betaald, tenzij de Klant voor die kosten voldoende zekerheid heeft gesteld.
2. Het retentierecht geldt ook op grond van eerdere overeenkomsten waardoor de Klant nog geld moet betalen aan Studio Hendricks.
3. Studio Hendricks is niet aansprakelijk voor eventuele schade die de Klant lijdt vanwege het gebruik van zijn retentierecht.
Artikel 8 - Verrekening
1. Tenzij de Klant een consument is, doet hij afstand van zijn recht om een schuld aan Studio Hendricks te verrekenen met een vordering op Studio Hendricks.
Artikel 9 - Eigendomsvoorbehoud
1. Studio Hendricks blijft eigenaar van alle geleverde producten totdat de Klant alle openstaande facturen van Studio Hendricks met betrekking tot een onderliggende overeenkomst heeft betaald, inclusief vorderingen vanwege het tekortschieten in de nakoming.
2. Tot die tijd in lid 1 kan Studio Hendricks gebruikmaken van zijn eigendomsvoorbehoud en de zaken terugnemen.
3. Wanneer Studio Hendricks gebruik maakt van zijn eigendomsvoorbehoud, dan wordt daarmee de overeenkomst ongedaan gemaakt en mag Studio Hendricks van de Klant schadevergoeding, gederfde winst en rente eisen.
Artikel 10 - Levering
1. Levering vindt plaats zolang de voorraad strekt.
2. Levering vindt plaats bij Studio Hendricks, tenzij anders wordt afgesproken.
3. Levering van online bestelde producten vindt plaats op het door de Klant aangegeven adres.
4. Wanneer de Klant de afgesproken bedragen niet of niet op tijd betaalt, mag Studio Hendricks zijn verplichtingen opschorten totdat de Klant betaalt.
5. Bij te late betaling is er sprake van schuldeisersverzuim, waardoor de Klant een verlate levering niet aan Studio Hendricks kan tegenwerpen.
Artikel 11 - Levertijd
1. De levertijden van Studio Hendricks zijn indicatief. Indien later wordt geleverd, kan de Klant hieraan geen rechten ontlenen, tenzij schriftelijk anders wordt afgesproken.
2. De levertijd gaat in wanneer de Klant het bestelproces volledig heeft afgerond en daarvan een bevestiging heeft gekregen van Studio Hendricks.
3. De Klant krijgt geen schadevergoeding en mag de overeenkomst niet ongedaan maken wanneer Studio Hendricks later levert dan is afgesproken.
Artikel 12 - Feitelijke levering
1. De Klant moet ervoor zorgen dat de feitelijke levering van zijn bestelde producten/diensten op tijd kan plaatsvinden.
Artikel 13 - Uitvoering van de overeenkomst
1. Studio Hendricks voert de overeenkomst naar beste inzicht en vermogen en volgens de eisen van goed vakmanschap uit.
2. Studio Hendricks mag de afgesproken dienstverlening in zijn geheel of deels laten uitvoeren door anderen.
3. De uitvoering van de overeenkomst gebeurt in overleg en na een schriftelijk akkoord en betaling van een eventueel voorschot door de Klant.
4. De Klant moet ervoor zorgen dat Studio Hendricks op tijd kan beginnen aan de uitvoering van de overeenkomst.
5. Zorgt de Klant er niet voor dat Studio Hendricks tijdig kan beginnen, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten voor rekening van de Klant.
Artikel 14 - Informatieverstrekking door de Klant
1. De Klant stelt alle informatie, gegevens en bescheiden die relevant zijn voor de correcte uitvoering van de overeenkomst tijdig en in gewenste vorm en op gewenste wijze beschikbaar aan Studio Hendricks.
2. De Klant staat in voor de juistheid en volledigheid van de ter beschikking gestelde informatie, gegevens en bescheiden, ook indien deze van derden afkomstig zijn, voor zover uit de aard van de overeenkomst niet anders voortvloeit.
3. Wanneer en voor zover de Klant dit verzoekt, retourneert Studio Hendricks de betreffende bescheiden.
4. Stelt de Klant niet, niet tijdig of niet behoorlijk de door Studio Hendricks redelijkerwijs verlangde informatie, gegevens of bescheiden beschikbaar en loopt de uitvoering van de overeenkomst hierdoor vertraging op, dan komen de daaruit voortvloeiende extra kosten en extra uren voor rekening van de Klant.
Artikel 15 - Opzeggen dienst voor onbepaalde tijd
1. De Klant kan een overeenkomst voor een dienst voor onbepaalde tijd opzeggen met een opzegtermijn van 2 maanden.
2. Een consument mag een overeenkomst voor een dienst voor onbepaalde tijd opzeggen met een opzegtermijn van 1 maand.
Artikel 16 - Intellectueel eigendom
1. Studio Hendricks behoudt alle intellectuele eigendomsrechten op alle ontwerpen, tekeningen, geschriften, dragers met gegevens of andere informatie, offertes, afbeeldingen, schetsen, modellen en maquettes, tenzij anders is afgesproken.
2. De Klant mag de intellectuele eigendomsrechten in lid 1 niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van Studio Hendricks aan anderen tonen, ter beschikking stellen, verkopen of op een andere manier gebruiken.
Artikel 17 - Boetebeding
1. Wanneer de Klant het artikel over geheimhouding of intellectueel eigendom overtreedt, dan moet hij aan Studio Hendricks voor elke overtreding een onmiddellijk opeisbare boete betalen.
2. Is de Klant een consument dan bedraagt de boete in lid 1: € 1.000.
3. Is de Klant geen consument dan bedraagt de boete in lid 1: € 5.000
4. Daarnaast moet de Klant een bedrag van 5% van toepasselijke bedrag in lid 2 of 3 betalen voor elke dag dat die overtreding voortduurt.
5. De Klant moet de boete in lid 1 betalen zonder dat een ingebrekestelling of gerechtelijke procedure nodig is. Ook hoeft er geen sprake te zijn van schade.
6. Studio Hendricks mag naast de boete in lid 1 ook een schadevergoeding eisen van de Klant.
Artikel 18 - Vrijwaring
1. De Klant vrijwaart Studio Hendricks tegen alle aanspraken van anderen die verband houden met de door Studio Hendricks geleverde producten en/of diensten.
Artikel 19 - Klachten
1. De Klant moet een door Studio Hendricks geleverd product of verleende dienst zo snel mogelijk onderzoeken op eventuele tekortkomingen.
2. Beantwoordt een geleverd product of verleende dienst niet aan dat wat de Klant redelijkerwijs mocht verwachten, dan moet de Klant Studio Hendricks daarvan op de hoogte te stellen binnen 1 maand na het vaststellen van de tekortkoming.
3. Een consument moet uiterlijk binnen 2 maanden na het vaststellen van de tekortkoming Studio Hendricks hiervan op de hoogte stellen.
4. De Klant geeft daarbij een zo gedetailleerd mogelijke omschrijving van de tekortkoming, zodat Studio Hendricks hierop gepast kan reageren.
5. De Klant moet aantonen dat de klacht betrekking heeft op een overeenkomst tussen de Klant en Studio Hendricks.
6. Wanneer een klacht gaat over lopende werkzaamheden, dan kan de Klant niet eisen dat Studio Hendricks andere werkzaamheden gaat verrichten dan is afgesproken.
Artikel 20 - Ingebrekestelling
1. De Klant moet een eventuele ingebrekestelling schriftelijk kenbaar maken aan Studio Hendricks.
2. De Klant is ervoor verantwoordelijk dat zijn ingebrekestelling Studio Hendricks ook daadwerkelijk op tijd bereikt.
Artikel 21 - Aansprakelijkheid Klant
1. Wanneer Studio Hendricks een overeenkomst aangaat met meerdere Klanten, is ieder van hen hoofdelijk aansprakelijk voor het nakomen van de afspraken in die overeenkomst.
Artikel 22 - Aansprakelijkheid Studio Hendricks
1. Studio Hendricks is alleen aansprakelijk voor schade die de Klant lijdt wanneer die schade is veroorzaakt door opzet of bewuste roekeloosheid.
2. Wanneer Studio Hendricks aansprakelijk is voor schade, dan geldt dat alleen voor directe schade die verband houdt met de uitvoering van een onderliggende overeenkomst.
3. Studio Hendricks is niet aansprakelijk voor indirecte schade, zoals gevolgschade, gederfde winst of schade aan derden.
4. Wanneer Studio Hendricks aansprakelijk is, is deze aansprakelijkheid beperkt tot het bedrag dat door een gesloten (beroeps)aansprakelijkheidsverzekering wordt uitbetaald. Is er geen verzekering gesloten of wordt geen schadebedrag uitgekeerd, dan is de aansprakelijkheid beperkt tot het (gedeelte van het) factuurbedrag waarop de aansprakelijkheid betrekking heeft.
5. Alle afbeeldingen, foto’s, kleuren, tekeningen, omschrijvingen op de website of in een catalogus zijn slechts indicatief en kunnen niet leiden tot enige vergoeding, ontbinding of opschorting.
Artikel 23 - Vervaltermijn
1. Elk recht van de Klant op schadevergoeding van Studio Hendricks vervalt 12 maanden na de gebeurtenis waaruit de aansprakelijkheid direct of indirect voortvloeit. Hiermee wordt niet uitgesloten het bepaalde in artikel 6:89 BW.
Artikel 24 - Ontbinding
1. De Klant mag de overeenkomst ongedaan maken wanneer Studio Hendricks toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, tenzij deze tekortkoming de ontbinding niet rechtvaardigt vanwege haar bijzondere aard of geringe betekenis.
2. Is de nakoming van de verplichtingen door Studio Hendricks nog mogelijk, dan kan ontbinding pas plaatsvinden nadat Studio Hendricks in verzuim is.
3. Studio Hendricks mag de overeenkomst met de Klant ongedaan maken, wanneer de Klant zijn verplichtingen uit de overeenkomst niet volledig of niet tijdig nakomt, dan wel wanneer Studio Hendricks kennis heeft genomen van omstandigheden die hem goede grond geven om aan te nemen dat de Klant zijn verplichtingen niet zal nakomen.
Artikel 25- Overmacht
1. In aanvulling op artikel 6:75 BW geldt dat een tekortkoming van Studio Hendricks door de Klant niet aan Studio Hendricks kan worden toegerekend wanneer er sprake is van overmacht.
2. Onder de overmachtsituatie in lid 1 valt onder meer ook:
- een noodtoestand zoals een burgeroorlog of natuurramp
- wanprestatie of overmacht van toeleveranciers, bezorgers of anderen
- stroom-, elektriciteits- internet-, computer- of telecomstoringen
- computer¬virussen
- stakingen
- overheidsmaatregelen
- vervoersproblemen
- slechte weersomstandigheden
- werkonderbrekingen
3. Wanneer zich een overmachtsituatie voordoet waardoor Studio Hendricks 1 of meer verplichtingen naar de Klant niet kan nakomen, dan worden die verplichtingen opgeschort totdat Studio Hendricks kan nakomen.
4. Vanaf het moment dat een overmachtsituatie ten minste 30 kalenderdagen heeft geduurd, mogen zowel de Klant als Studio Hendricks de overeenkomst schriftelijk in zijn geheel of deels ongedaan maken.
5. Studio Hendricks hoeft in een overmachtsituatie geen vergoeding aan de Klant te betalen, ook niet wanneer Studio Hendricks hiervan voordeel heeft.
Artikel 26 - Wijziging overeenkomst
1. Wanneer het voor de uitvoering ervan nodig is om een gesloten overeenkomst te wijzigen, kunnen de Klant en Studio Hendricks de overeenkomst aanpassen.
Artikel 27 - Wijziging algemene voorwaarden
1. Studio Hendricks mag deze algemene voorwaarden wijzigen.
2. Wijzigingen van ondergeschikt belang mag Studio Hendricks altijd doorvoeren.
3. Ingrijpende wijzigingen zal Studio Hendricks zoveel mogelijk vooraf met de Klant bespreken.
4. Een consument mag bij een ingrijpende wijziging van de algemene voorwaarden de onderliggende overeenkomst opzeggen.
Artikel 28 - Overgang van rechten
1. De Klant kan geen rechten uit een overeenkomst met Studio Hendricks aan anderen overdragen zonder schriftelijke toestemming van Studio Hendricks.
2. Deze bepaling geldt als een beding met goederenrechtelijke werking zoals in artikel 3:83 lid 2 BW.
Artikel 29 - Gevolgen nietigheid of vernietigbaarheid
1. Wanneer 1 of meerdere bepalingen van deze algemene voorwaarden nietig of vernietigbaar blijken, dan heeft dit geen invloed op de overige bepalingen van deze voorwaarden.
2. Een bepaling die nietig of vernietigbaar is, wordt in dat geval vervangen door een bepaling die het dichtst in de buurt komt van wat Studio Hendricks bij het opstellen van de voorwaarden op dat punt voor ogen had.
Artikel 30 - Toepasselijk recht en bevoegde rechter
1. Op deze algemene voorwaarden en iedere onderliggende overeenkomst tussen de Klant en Studio Hendricks is Nederlands recht van toepassing.
2. De rechter in het arrondissement van de vestigingsplaats van Studio Hendricks is exclusief bevoegd om kennis te nemen van eventuele geschillen tussen de Klant en Studio Hendricks, tenzij de wet iets anders bepaalt.
Opgesteld op 07 februari 2024.